Dieta

Dieta aztecka

apple-624156_1280

Dieta Aztecka jest trójfazową dietą, która opiera się głównie na produktach, które spożywali Aztekowie. Według doktora Boba Arnota, który opracował tę dietę, pozwala ona na osiągnięcie i – przede wszystkim – na utrzymania właściwej masy ciała oraz prawidłowego poziomu cukru we krwi.

Najważniejszym produktem w diecie Azteków są nasiona chia. To dzięki nim Aztekowie stworzyli jedno z najpotężniejszych i największych imperiów w całej historii cywilizacji. Te niezwykłe nasiona były nazywane „pokarmem dla biegaczy” – ze względu na swoje właściwości wzmacniające, były spożywane przez wojowników podczas ich częstych bitew, a także bardzo długich i wyczerpujących wypraw.

Ziarna chia nie zmieniają smaku potraw, dlatego bez problemu możesz je dodawać do swoich ulubionych posiłków.

Dieta Aztecka odmieni Twoje życie: poczujesz przypływ energii, oczyścisz swój organizm oraz wyrównasz jego gospodarkę lipidową i hormonalną, złagodzisz stany zapalne, które są w Twoim organizmie. Dieta ta pozwoli Ci wdrożyć w życie zdrowe nawyki żywieniowe i pomoże ustrzec się przed wieloma chorobami cywilizacyjnymi.

Zasady diety

Dieta Aztecka składa się z trzech różnych faz, każda z nich trwa ściśle określony czas.

Faza I
  • trwa 2 tygodnie
  • pozwala na szybkie i skuteczne schudnięcie, rewolucjonizuje metabolizm
  • dzienny jadłospis składa się z 3 smoothie (w ich skład wchodzą zmielone ziarna chia, mleko lub jogurt, sok lub nektar oraz owoce i warzywa)oraz przekąsek
Faza II
  • trwa 6 tygodni
  • pozwala na przyspieszenie metabolizmu, dzięki czemu następuje szybsza utrata masy ciała
  • jeden z trzech smoothie jest zastąpiony przez odpowiednio skomponowany popołudniowy posiłek
Faza III
  • trwa do końca życia
  • pozwala na zachowanie upragnionej masy ciała, przy jednoczesnym byciu zdrowym, szczęśliwym i pełnym energii
  • pozwala na regularne posiłki, w skład których wchodzą zdrowe produkty, które są dostępne w większości sklepów

Produkty dozwolone

Dieta opiera się na produktach takich jak:

  • fasola
  • kukurydza
  • amarantus
  • bulgar
  • komosa ryżowa
  • indyk
  • ryba
  • warzywa
  • owoce
  • czekolada

A przede wszystkim na ziarnie chia. Jest ono niezbędnym elementem diety Azteków. Ziarno chia ma niezwykłe właściwości: jest bardzo dobrym źródłem kwasów omega-3, zawiera dużo wapnia, magnezu i selenu, a także jest znakomitym źródłem błonnika. Ziarna chia pęczniejąc w żołądku zapewniają uczucie sytości na długi czas.

Produkty zakazane

Produkty zawierające dużo tłuszczy nasyconych, kwasów tłuszczowych z rodziny omega-6, a także węglowodanów (zwłaszcza tych oczyszczonych i o wysokim ładunku glikemicznym), a zawierające mało kwasów tłuszczowych omega-3. Są to między innymi „bomby węglowodanowe” (produkty gwałtowanie podnoszące poziom cukru we krwi, a wywołujące uczucie głodu) oraz „miotacze płomieni” (wywołujące w organizmie silne stany zapalne):

  • biała mąka
  • biały ryż
  • biały chleb
  • spaghetti
  • mączne tortille

Dieta Aztecka – Jadłospis Faza III (1225 kcal)

Śniadanie (421 kcal)
  • Komosa ryżowa (90g-masa przed gotowaniem) z brzoskwinią (85g) i dodatkiem miodu (25g) oraz nasion chia (1 łyżeczka).
Lunch (240 kcal)
  • 4 kostki gorzkiej czekolady (40g).
Obiad (310 kcal)
  • Grillowany filet z indyka (150g) podany z duszonymi warzywami: pomidorem (170g), papryką czerwoną (50g) i zieloną (50g), cukinią (100g) i kukurydzą (45g). Z dodatkiem nasion chia (2 łyżeczki).
Kolacja (254 kcal)
  • Sałatka z tuńczyka z puszki w sosie własnym (120g), ananasa (90g) i kukurydzy (45g). Z dodatkiem nasion chia (2 łyżeczki).

mgr inż. Martyna Frańczak<br>dietetyk

Skomentuj

1 Komentarz