Dodano: 2015-08-26

Dieta ketogeniczna – na czym polegają jej założenia? Ocena: 0/5 Ilość głosów: 0

Dieta ketogeniczna należy do grupy niskowęglowodanowych. Polega ona na ograniczeniu do minimum węglowodanów w posiłkach. Najnowsze badania wskazują na jej dużą skuteczność w walce z otyłością, choć niekontrolowane jej stosowanie może być bardzo szkodliwe dla zdrowia. Dlatego przed jej zastosowaniem musimy koniecznie skonsultować się z dietetykiem.

Na czym polega dieta ketogeniczna?

Dieta ketogeniczna powstała, aby pomóc dzie­ciom i mło­dzie­ży w padaczkach oraz rzad­kich chorobach, nie jest więc dietą powstałą na potrzeby osób odchudzających się. Charakteryzuje się wysokim udziałem tłuszczu, umiarkowanym poziomem białka i minimalnym węglowodanów. Taki ro­dzaj ży­wie­nia stał się jed­nak rów­nież metodą na od­chu­dza­nie. Ist­nie­je wiele diet ke­to­ge­nicz­nych, róż­nią­cych się sto­sun­kiem skład­ni­ków po­kar­mo­wych, do­bo­rem ro­dza­ju tłusz­czu czy za­le­ca­nym de­fi­cy­tem ka­lo­rycz­nym. Wszyst­kie jednak mają jeden punkt wspól­ny – po­przez ogra­ni­cze­nie wę­glo­wo­da­nów w po­sił­kach po­win­ny dopro­wa­dzić do zwięk­szo­nej pro­duk­cji i na­gro­ma­dze­nia ciał ke­to­no­wych w or­ga­ni­zmie, czyli tzw. ke­to­zy. Organizm wytwarza w konsekwencji ciała ketonowe, które zostają wykorzystywane jako źródło energii, re­kom­pen­su­jąc tym samym w znacz­nej mie­rze de­fi­cyt glu­ko­zy.

Dieta ketogeniczna – co jeść, a czego unikać?

Podczas stosowania diety ketogenicznej spożycie węglowodanów nie powinno przekraczać 30 g dziennie (dla porównania, mniej więcej tyle ma jeden banan lub 50 g ryżu), choć oczywiście można je ograniczyć całkowicie.

  • Jemy: Drób, chudą wołowinę, ryby, jaja, warzywa, sery.
  • Nie jemy: Ryżu, makaronów, kasz, chleba, płatków w każdej postaci, bułek, owoców, słodyczy.

dieta ketogeniczna

Zalety diety ketogenicznej

Plusem diety ketogenicznej może być też dość dobry efekty odchudzający, chociaż trzeba zaznaczyć, że początkowa utrata wagi wynika po części z odwodnienia organizmu. Część badań pokazuje jednak wyższość diety ketogenicznej nad standardową dietą odchudzającą, jeśli chodzi o efekty. Ciała ketonowe hamują także uczucie głodu.

Wady diety ketogenicznej

Stosowanie diety wymaga poświęcenia sporo czasu na planowanie posiłków. Nie zaleca się stosować jej dłużej niż 6–8 tygodni, gdyż utrzymywanie ciała w stanie ketozy nie jest zdrowe dla organizmu. Na dłuższą metę dieta może powodować problemy zdrowotne, ponieważ ciała ketonowe obciążają nerki i wątrobę. Po dłuższym stosowaniu dochodzi do niedoborów witamin, składników mineralnych, przeciwutleniaczy, błonnika pokarmowego oraz białka, a następnie wystąpienia szeregu poważnych dolegliwości, wobec tego dieta ta nie należy do polecanych na dłuższą metę. Warto przejście na tę dietę skonsultować z lekarzem lub dietetykiem.

To pole jest wymagane Wciśnij ENTER, aby dodać komentarz
To pole jest wymagane