Dodano: 2015-10-07

Dieta norweska – zasady, efekty, wady i zalety Ocena: 4/5 Ilość głosów: 1

Dieta norweska głównie opiera się na spożywaniu określonej żywności. W diecie norweskiej najważniejsze jest to, aby jeść określone przez jadłospis produkty. Mniejszą wagę przywiązuje się do ich ilości. Cały sekret polega na niełączeniu w jednym daniu tłuszczów z węglowodanami. Jeśli tłuszcze, to tylko z białkiem i warzywami. Główne produkty, jakie występują w tej diecie to grejpfruty i jajka (stąd czasem nazywa się tę dietę jajeczną lub grejpfrutową). Oprócz nich zalecane są surówki z selera naciowego, marchwi, pomidora, ogórka konserwowego. W diecie znajduje się także mięso, np. wołowina, pierś z kurczaka.

 

Dieta norweska – zasady

Ta wyjątkowo skuteczna dieta odchudzająca, często nazywana także grejpfrutową bądź jajeczną, została opracowana przez lekarzy i fizjologów ze szpitala uniwersyteckiego z Oslo. Jeśli norweska dieta prowadzona jest dokładnie, jest bardzo skuteczną dietą odchudzającą, może przynieść znaczne zmniejszenie wagi – nawet o 10 kilogramów.

Dieta norweska ma przyczynić się do zmian chemicznych w organizmie w zakresie przemiany materii – przyspieszenie metabolizmu. Gdy cykl diety dobiegnie końca, odczuwane łaknienie powinno być mniejsze. Warto jednak unikać produktów zawierających skrobię. Dietę można powtórzyć po miesiącu od zakończenia poprzedniego jej etapu.

dieta norweska

Główne zasady diety norweskiej:

  • do surówek i sałatek nie dodaje się oleju ani sosów;
  • kawa i herbata powinny być bez cukru i mleka;
  • mięso należy opiekać, grillować, gotować;
  • nie wolno smażyć - jajka mogą być tylko gotowane;
  • należy ograniczyć sól;
  • można jeść pieczywo;
  • ilość przyjmowanych płynów powinna wynosić do 3 litrów dziennie.

Wady i zalety

Niestety dieta norweska jest wyjątkowo rygorystyczna i dość monotonna - zdecydowanie jest to jedna z największych wad tej diety. Lista ograniczeń jest bardzo długa, natomiast produktów dozwolonych jest stosunkowo niewiele. W związku z tym ciężko nazwać ją dietą zbilansowaną dostarczającą wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Jej kaloryczność jest niewielka, a to z kolei wiąże się dość duże ryzyko wystąpienia efektu jo-jo po zakończonej kuracji.

Zaletą tej diety jest to, że umożliwia ona szybką utratę masy ciała (jeżeli oczywiście komuś uda się wytrwać przy tak rygorystycznych założeniach). Głównie jednak ubywa nam tkanki mięśniowej.

Dieta norweska – jadłospis

Niestety, menu w diecie norweskiej nie jest szczególnie urozmaicone. jadłospis diety opera się w głównej mierze na jajkach i grejpfrutach. Na śniadanie jada się zawsze te same produkty, czyli 1–2 jajka ugotowane na twardo lub miękko + szklanka soku grejpfrutowego (niesłodzonego lub wyciśniętego z jednego świeżego grejpfruta). Jedynie w pierwszy dzień każdego tygodnia zjadamy na śniadanie 3 jajka. Kolacja nie jest przewidziana.

To pole jest wymagane Wciśnij ENTER, aby dodać komentarz
To pole jest wymagane