Dieta.pl
Dodano: 2015-10-21

Dieta dr Ewy Dąbrowskiej

Wiosną i latem, kiedy mamy pod dostatkiem świeżych owoców i warzyw, dobrze jest pomyśleć o oczyszczeniu organizmu. Lekarze i dietetycy stworzyli wiele propozycji diet surówkowych, które pomagają się pozbyć zbędnych kilogramów i podleczyć niektóre trapiące nas schorzenia. Pośród nich jest także Polka, Ewa Dąbrowska, lekarz medycyny, która opracowała program leczniczej diety owocowo-warzywnej pomocnej w profilaktyce wielu chorób cywilizacyjnych.

Dieta dr Dąbrowskiej jest wynikiem ponad dwudziestoletnich badań nad leczniczym wpływem fitozwiązków obecnych w warzywach i owocach uprawianych w naszych przydomowych ogródkach. Inspiracją do pracy stały się tradycyjne staropolskie posty wykluczające z jadłospisu udział białka i tłuszczu zwierzęcego oraz osiągnięcia niemieckich i ukraińskich naukowców zainteresowanych wpływem głodówek na organizm człowieka. Spośród kilkudziesięciu produktów dostępnych na naszym rynku dr Dąbrowska wybrała: marchew, buraki, seler, rzodkiew, pietruszkę, kapustę, kalafior, cebulę, czosnek, por, kiszone ogórki, sałatę, pokrzywy, pomidory, paprykę, dynię, kabaczek, rzepę, brukiew i brokuły, a z owoców: jabłka, grejpfruty, cytryny, jagody, częściowo pomarańcze, maliny i truskawki (w niewielkich ilościach jako dodatki do sałatek). Zdecydowała, że potrawy można doprawiać jedynie różnymi ziołami, chrzanem, cynamonem, sokiem z cytryny, octem jabłkowym, solą ziołową albo sokiem z kiszonych ogórków. Z tych składników, zarówno surowych, jak i gotowanych skomponowała jadłospisy dostarczające dziennie do 800 kcal energii oraz bogactwa enzymów, witamin, makro- i mikroelementów, antyoksydantów, olejków eterycznych i całego szeregu innych związków, a także błonnika.

Przy doborze składników pani doktor kierowała się jak najmniejszą zawartością białka i kwasów tłuszczowych, które w trakcie głodówki organizm ma pozyskiwać z własnych zgromadzonych zapasów, tj. tkanki tłuszczowej, blaszek cholesterolu oraz złogów białkowych zgromadzonych w wątrobie, nerkach i innych organach. Ten mechanizm polega przede wszystkim na rearanżacji tkanek, kiedy bezużyteczny materiał jest rozkładany i ponownie wbudowywany w wymagające naprawy miejsca. Ponieważ dieta jest bardzo niskoenergetyczna, niewskazane jest stosowanie jej przez dłuższy czas. Maksymalnie może trwać 6 tygodni, ale dla osiągnięcia dobrych rezultatów warto ją powtarzać 2 razy w roku. W czasie pierwszych dwóch tygodni następuje znaczna utrata masy ciała (5-10%), poprawa wydolności i parametrów lipidowych organizmu, regulacja ciśnienia krwi, glikemii oraz poprawa przyswajalności składników odżywczych.

W przypadku dłuższego przebywania na diecie dochodzi do rozpuszczania zakrzepów i cofania się zmian miażdżycowych, oczyszczenia stawów i ustępowania zwyrodnień. Można również podleczyć sobie wzrok, ponieważ zanotowano poprawę widzenia nawet o 4,5 dioptrii. Lista chorób, które można częściowo lub całkowicie wyleczyć dzięki tej diecie, jest długa. Znajdują się niej: częste infekcje, alergie, astma, nietolerancje pokarmowe, migrena, choroby z autoagresji (gościec), choroby skóry (łuszczyca), niedoczynność tarczycy, objawy menopauzy, padaczka, udar niedokrwienny, niedowłady, paraliże, stwardnienie rozsiane, choroba Parkinsona, paradontoza, żylaki, wrzody żołądka, polipy, torbiele oraz zaćma. Niestety istnieje także wiele przeciwskazań do przystąpienia do diety. Są to mi.in: depresja, poważne zaburzenia odporności jak terapie sterydami, immunosupresja, przeszczepy narządów, niewydolność nadnerczy; a także choroby, które cechuje przyspieszony metabolizm: nadczynność tarczycy, zaawansowane nowotwory, gruźlica, krańcowa niewydolność narządów (np. w przypadku dializy nerek). Do diety nie powinny również przystępować osoby po udarach mózgu, kobiety w ciąży, karmiące matki i dzieci.

Dieta dr Ewy Dąbrowskiej

Jeśli zdecydujemy się zastosować dietę owocowo-warzywną, powinniśmy bezwzględnie trzymać się wymienionej listy produktów. Nie należy wtedy spożywać mięsa, nabiału, produktów zbożowych ani innych nie wymienionych. Z dostępnych produktów przygotowuje się 3-5 posiłków dziennie, z których każdy powinien się składać z kilku szklanek świeżo wyciskanego soku, kompozycji surówek oraz gotowanych warzyw (zupy, warzywa na parze, jarskie leczo, jarski bigos, pieczone jabłka z cynamonem). Do picia pomiędzy posiłkami dozwolona jest woda mineralna oraz herbaty ziołowe i owocowe. Ponieważ błonnik pochłania spore ilości wody, osoba na diecie powinna pić do 3 litrów płynów dziennie. Chociaż dieta jest niezwykle restrykcyjna i wiele osób boi się praktykować głodówki, warto przynajmniej raz w roku przez parę dni zastosować podobną kurację. Z pewnością nie odbije się nam negatywnie na zdrowiu, ale wzmocni naszą odporność i w szybkim czasie pomoże uporać się z nadmiarem niechcianych kilogramów.

Karolina Sienkiewicz, dietetyk

PODOBNE ARTYKUŁY

To pole jest wymagane Wciśnij ENTER, aby dodać komentarz
To pole jest wymagane