Diety w chorobie

Dieta cukrzycowa na 1500 kalorii

Dieta cukrzycowa 1500 kalorii - zasady i jadłospis

Wiele osób zadaje sobie pytanie – czym się różni prawdziwa dieta stosowana u diabetyków od zwykłego odżywiania. Otóż niczym. Dieta cukrzycowa to racjonalny i prawidłowy jadłospis, który każdy człowiek powinien stosować na co dzień.

Dieta cukrzycowa – zasady

  • Dieta powinna być idealnie dostosowania do zapotrzebowania energetycznego jednostki. Jeśli pożądany jest ubytek wagi, wtedy proporcjonalnie zmniejszamy o np. 300 kcal dziennie.
  • Pierwszy posiłek powinien być spożyty najpóźniej 2 godziny od przebudzenia. Każdy kolejny powinien być spożywany w odstępach od 3 do 4 godzin. Ostatni posiłek powinien być spożyty najpóźniej 2 godziny przed snem (przy prawidłowych „cukrach”).
  • |Każdy posiłek powinien zawierać każdą z grup pokarmowych, czyli węglowodany (np. chleb), białko (np. drób), tłuszcze (np. olej) oraz witaminy i składniki mineralne (np. warzywa zielone).
  • Wybór węglowodanów powinien być uzależniony od ich indeksu glikemicznego. W cukrzycy zalecamy IG na poziomie 0-55, czyli np. surowa marchew ma IG=16, a gotowana już IG=56. W ogólnym uproszczeniu: im produkt mniej przetworzony tym ma mniejszy indeks glikemiczny.
  • Najbardziej zalecane produkty białkowe to chude mięsa i ryby. Chudy nabiał oraz rośliny strączkowe mimo stosunkowo dużej zawartości białka zawierają również węglowodany.
  • Oleje roślinne dodawane do potraw, orzechy oraz tłuste ryby to najbardziej pożądane źródła tłuszczu w diecie.
  • Zalecane są wszystkie warzywa oprócz ziemniaków, buraków oraz kukurydzy (ich spożywanie powinno zostać ograniczone do 2 razy w tygodniu).
  • Owoców nigdy nie spożywamy samodzielnie!
  • Napoje w diecie powinny być bez dodatku cukru, glukozy, fruktozy. W początkowej fazie można stosować słodziki (unikamy tych na bazie aspartamu).

Dieta cukrzycowa na 1500 kalorii – Przykładowy jadłospis

Poniżej przedstawiam przykładowy jadłospis na 1500 kcal. Dieta złożona jest z 5 posiłków i zawiera 18 wymienników węglowodanowych. Obok każdego produktu napisane jest do jakiej grupy pokarmowej należy.

  • Śniadanie
    Płatki owsiane z orzechami i truskawkami, kawa z mlekiem.
  • II Śniadanie
    Kanapki z chleba pumpernikiel z masłem, wędliną drobiową i ogórkiem kiszonym.
  • Obiad
    Kasza gryczana, pierś z kurczaka duszona, kapusta kiszona, jabłko.
  • Podwieczorek
    Kanapki z twarogiem i pomidorem.
  • Kolacja
    Tuńczyk z warzywami i makaronem.

Proszę pamiętać, że to jest przykładowy jadłospis. Stosowanie diety cukrzycowej powinno być dopasowane indywidualnie przed lekarza oraz dietetyka.

mgr Małgorzata Napierała
dietetyk dyplomowany
inst. rekreacji ruchowej spec. fitness – ćwiczenia siłowe
mn-centrum@o2.p

Dieta cukrzycowa na 1500 kalorii – Przepisy

Tuńczyk z warzywami i makaronem
  • makaron brązowy – 30g – garść (węglowodany),
  • tuńczyk w sosie własnym – 70g – ½ puszki (białko),
  • mrożonka jarzynowa – 250g – ½ paczki,
  • olej rzepakowy – 10g – łyżka (tłuszcz).
Makaron ugotować. Tuńczyka podsmażyć na patelni na oleju. Dodać warzywa i dusić wszystko razem pod przykryciem. Podawać z makaronem.
Kanapki z twarogiem i pomidorem
  • chleb chrupki – 20g – 2 kromki (węglowodany),
  • ser twarogowy chudy – 50g – ¼ kostki (białko),
  •  olej lniany – 5g – łyżeczka (tłuszcz),
  • pomidor – 100g – mała sztuka.
  • Twaróg ugnieść widelcem z olejem. Na chlebek położyć twaróg i pokrojonego pomidora.
Kasza gryczana, pierś z kurczaka duszona, kapusta kiszona, jabłko
  • kasza gryczana – 60g – ½ opakowania (węglowodany),
  • pierś z kurczaka – 100g – 1 sztuka (białko),
  • kapusta kiszona – 100g – garść,
  • olej rzepakowy – 12g – łyżka (tłuszcz),
  • jabłko – 150g – 1 sztuka (węglowodany).
Pierś z kurczaka obsypać w przyprawach i upiec bez tłuszczu. Kapustę kiszoną poszatkować, doprawić ziołami i łyżka oleju rzepakowego. Ugotować kaszę gryczaną. Na deser można zjeść jabłko.
Kanapki z chleba pumpernikiel z masłem, wędliną drobiową i ogórkiem kiszonym
  • pumpernikiel – 50g – kromka (węglowodany),
  • masło śmietankowe – 5g – łyżeczka (tłuszcz),
  • wędlina z indyka – 40g – 4 plasterki (białko),
  • ogórek kiszony – 50g – 1 sztuka.
Przygotować kanapkę z chleba, masła, wędliny i ogórka.
Płatki owsiane z orzechami i truskawkami, kawa z mlekiem
  • płatki owsiane 40g – 3 łyżki (węglowodany),
  • truskawki mrożone 100g – ¾ kubka,
  • serek wiejski light 150g – opakowanie (białko),
  • orzechy włoskie – 8g – 2 sztuki (tłuszcz),
  • kawa z mlekiem 0,5% (50g – 1/5 szklanki).

Płatki owsiane zalać ciepłą wodą i poczekać, aż wchłoną wodę. Wkroić rozmrożone truskawki oraz orzechy. Wymieszać z serkiem wiejskim. Można dodać słodzik do smaku. Do płatków wypić kawę z mlekiem 0,5%.

Skomentuj