Logo

Nowosci
title_nowosci

Połącz się przez Facebooka

title_nowosci
Pobieraj wiadomości
Czytaj w Google

Biuletyn Dieta.pl

Zamów już dziś aktualności na email
OK
belka

Leczenie nadciśnienia dietą

Leczenie nadciśnienia dietą

Nadciśnienie tętnicze jest jedną z najbardziej rozpowszechnionych na świecie chorób układu krążenia.

Szacuje się że dotyczy ono w Polsce 30% dorosłych i 50% osób po 65 roku życia. Styl życia, a w tym sposób odżywiania mają istotny wpływ zarówno na wartość ciśnienia u osób, u których już stwierdzono nadciśnienie, jak i jako profilaktyka tej choroby.

Najważniejsze czynniki wtórne (czyli niewrodzone) sprzyjające wystąpieniu nadciśnienia to: otyłość, palenie tytoniu, brak aktywności fizycznej, codzienne spożywanie alkoholu oraz niewłaściwa dieta, ze zbyt dużym spożyciem soli kuchennej. Zmiana trybu życia – normalizacja masy ciała, zaprzestanie palenia, regularne ćwiczenia i zbilansowana dieta – podnosi skuteczność farmakoterapii, a nierzadko wystarczy do opanowania nadciśnienia.
 
Jednym z podstawowych zaleceń dietetycznych w profilaktyce i leczeniu nadciśnienia jest ograniczenie spożycia kalorii, co w konsekwencji zaowocuje zmniejszeniem masy ciała (w przypadku nadwagi), jak również obniżeniem ciśnienia. Ważne jest także ograniczenie spożycia tłuszczów (zwłaszcza nasyconych) do 25% dobowego pokrycia energetycznego. Oznacza to, że trzeba z diety wykluczyć potrawy smażone na głębokim tłuszczu, tłuste przekąski (chipsy, orzeszki) oraz czerwone mięso.
 
Bardzo ważne jest także zmniejszenie spożycia soli, do 1-3g na dobę. Nie znaczy to, że w ogóle nie można solić, jednak warto wiedzieć, że sól znajduje się w wielu codziennie spożywanych produktach, takich jak pieczywo, wędliny czy sery żółte, dlatego lepiej nie dosalać jedzenia i w ogóle zrezygnować z solniczki na stole. Zamiast soli, można doprawiać potrawy większą ilością przypraw ziołowych takich jak majeranek, tymianek, bazylia, estragon, koperek czy czosnek. Niektóre z nich same w sobie posiadają działanie obniżające ciśnienie. Z powodu znacznej ilości soli i tłuszczów nasyconych zawartych w daniach typu fast food warto w ogóle z nich zrezygnować. Jeśli cierpimy na nadciśnienie, lepiej zapomnijmy o paluszkach, chipsach, krakersach, pizzy, hamburgerach czy frytkach.
 
Produkt, których w diecie przy nadciśnieniu nie może zabraknąć, to surowe owoce i warzywa, szczególnie te bogate w potas: banany, porzeczki, brzoskwinie, czosnek, papryka i pomidory. Warto także wprowadzić do codziennego menu nasiona roślin strączkowych: soi, fasoli, grochu, ciecierzycy i soczewicy. Zaleca się także codzienne spożywanie otrąb owsianych, ponieważ zawierają rozpuszczalny błonnik, który wpływa na obniżenie stężenia cholesterolu, oraz siemienia lnianego, ze względu na zawarte w nim kwasy tłuszczowe omega-3, które przeciwdziałają wielu chorobom układu krążenia.

Warto zdać sobie sprawę ile może zdziałać zbilansowana dieta, regularne ćwiczenia fizyczne i unikanie stresów, zarówno w profilaktyce jak i leczeniu nadciśnienia.

 

Aneta Łańcuchowska,
Dietetyk, Poradnia Dietetyczna halsa
www.halsa.pl

Ocena:
15-04-2011
 
Prześlij znajomemu
Drukuj
Drukuj stronę
2012-06-25 - AldSZU: NADCIŚNIENIE. MOŻNA TO POKONAĆ !! *****
Skasujcie komentarz
NADCIŚNIENIE, A REALNA ENERGIA DLA KOMÓREK NERWOWYCH NASZEGO MÓZGU. ODŻYWIANIE CZŁOWIEKA W XXI WIEKU: INFO (BIOLOGICZNA POMOC !!) ***** PRAWIDŁOWA, PROZDROWOTNA METODA ODŻYWIANIA: Tzw. dla współczesnego człowieka powinna AKCEPTOWAĆ wszelkie uwarunkowania naszej przyrody, ewolucją narzucone REGUŁY. Stanowi to trudny problem, ale bez badań; krew, wydzieliny, wydaliny, pierwiastki włosa, jest to absolutnie niemożliwe. WTEDY MOŻNA TYLKO PRZERZUCAĆ SIĘ PSEUDO REGUŁAMI: Na węch i czucie, również przypuszczenia. Kto zada sobie trud i zbada jak podnosi się poziom cukru przy poszczególnych produktach, jaki jest wpływ tłuszczów i jak, tj. w jakiej ilości się odkładają, jak organizm oddziaływuje na rodzaje białek itd. to wyniki dla wszystkich ludzi są niemal identyczne ew. drobna skala technicznego błędu. A WIĘC; PRZY ZWALCZANIU CHORÓB/OTYŁOŚCI, WAŻNA JEST WIEDZA: Klasyfikująca pożywienie na kategorie uwzględniające zawartość wszelkich tłuszczów, NISKICH węglowodanów, WYSOKICH węglowodanów; tj. tych które sprzyjają powstawaniu otyłości i cukrzycy typu 2, a które nie, oraz pozostałych składników. Stosunkowo prostym jest zaznajomić się z tabelami pożywienia wg tzw. INDEKSU ŻYWIENIOWEGO, tj. IŻ produktu. To wystarcza, aby samemu DECYDOWAĆ o łatwym doborze składników swojej diety, co stanowi na szczęście, rozwiązanie trudnego problemu dotyczącego zwalczania wszelkich chorób. Lekarz rodzinny zdecydowanie, też nam to potwierdzi.

belkaBottom
czas generowania strony: 0,16362595558167 => 19660800