Porady

Leczenie nadciśnienia dietą

4388052026_a9318afb09_b

Nadciśnienie tętnicze jest jedną z najbardziej rozpowszechnionych na świecie chorób układu krążenia.

Szacuje się że dotyczy ono w Polsce 30% dorosłych i 50% osób po 65 roku życia. Styl życia, a w tym sposób odżywiania mają istotny wpływ zarówno na wartość ciśnienia u osób, u których już stwierdzono nadciśnienie, jak i jako profilaktyka tej choroby.

Dieta w nadciśnieniu tętniczym

Najważniejsze czynniki wtórne (czyli niewrodzone) sprzyjające wystąpieniu nadciśnienia to: otyłość, palenie tytoniu, brak aktywności fizycznej, codzienne spożywanie alkoholu oraz niewłaściwa dieta, ze zbyt dużym spożyciem soli kuchennej. Zmiana trybu życia – normalizacja masy ciała, zaprzestanie palenia, regularne ćwiczenia i zbilansowana dieta – podnosi skuteczność farmakoterapii, a nierzadko wystarczy do opanowania nadciśnienia.

Jednym z podstawowych zaleceń dietetycznych w profilaktyce i leczeniu nadciśnienia jest ograniczenie spożycia kalorii, co w konsekwencji zaowocuje zmniejszeniem masy ciała (w przypadku nadwagi), jak również obniżeniem ciśnienia. Ważne jest także ograniczenie spożycia tłuszczów (zwłaszcza nasyconych) do 25% dobowego pokrycia energetycznego. Oznacza to, że trzeba z diety wykluczyć potrawy smażone na głębokim tłuszczu, tłuste przekąski (chipsy, orzeszki) oraz czerwone mięso.

Bardzo ważne jest także zmniejszenie spożycia soli, do 1-3 g na dobę. Nie znaczy to, że w ogóle nie można solić, jednak warto wiedzieć, że sól znajduje się w wielu codziennie spożywanych produktach, takich jak pieczywo, wędliny czy sery żółte, dlatego lepiej nie dosalać jedzenia i w ogóle zrezygnować z solniczki na stole. Zamiast soli, można doprawiać potrawy większą ilością przypraw ziołowych takich jak majeranek, tymianek, bazylia, estragon, koperek czy czosnek. Niektóre z nich same w sobie posiadają działanie obniżające ciśnienie. Z powodu znacznej ilości soli i tłuszczów nasyconych zawartych w daniach typu fast food warto w ogóle z nich zrezygnować. Jeśli cierpimy na nadciśnienie, lepiej zapomnijmy o paluszkach, chipsach, krakersach, pizzy, hamburgerach czy frytkach.

Produkty, których nie może zabraknąć

Produkt, których w diecie przy nadciśnieniu nie może zabraknąć, to surowe owoce i warzywa, szczególnie te bogate w potas: banany, porzeczki, brzoskwinie, czosnek, papryka i pomidory. Warto także wprowadzić do codziennego menu nasiona roślin strączkowych: soi, fasoli, grochu, ciecierzycy i soczewicy. Zaleca się także codzienne spożywanie otrąb owsianych, ponieważ zawierają rozpuszczalny błonnik, który wpływa na obniżenie stężenia cholesterolu, oraz siemienia lnianego, ze względu na zawarte w nim kwasy tłuszczowe omega-3, które przeciwdziałają wielu chorobom układu krążenia.

Warto zdać sobie sprawę ile może zdziałać zbilansowana dieta, regularne ćwiczenia fizyczne i unikanie stresów, zarówno w profilaktyce jak i leczeniu nadciśnienia.

Aneta Łańcuchowska,
Dietetyk, Poradnia Dietetyczna halsa
www.halsa.pl

Skomentuj