Psychologia

Motywacja w odchudzaniu

diet-398612_1280

Od jutra, od poniedziałku – te hasła towarzyszą większości osób chcących się odchudzać. Rozpocząć odchudzanie jest bardzo trudno, ale jeszcze trudniej jest wytrwać w tym postanowieniu. Dlaczego rozpoczynając wreszcie odchudzanie, tak szybko się poddajemy i ulegamy pokusom?

Brak nam odpowiedniego nastawienia, odpowiedniej motywacji. Motywacja jest kluczem do sukcesu, dzięki niej mamy szansę zmienić dużo w naszym życiu i w naszej figurze.

Ustal krótkoterminowe cele

Najpierw musisz naprawdę chcieć schudnąć i poszukać celu swojego odchudzania. Cel musi być ustalony realistycznie i być możliwy do osiągnięcia.
Większość z nas ma świadomość, że udane odchudzanie oznacza utratę wagi stopniowo, małymi kroczkami, pozwalając, aby ciało miało czas dostosować do nowej sytuacji. Utrata dużej ilości kilogramów jest postanowieniem na dłużej, więc potrzeba bardzo silnej motywacji, aby dotrzeć do celu. I tu pojawiają się komplikacje. Zniechęcamy się nie widząc efektów. Rada jest prosta – cel musi być realny i możliwy do uzyskania.
Nie myślmy – „mam do stracenia 20 kg” – jest to plan długoterminowy. Lepiej przyjąć metodę małych kroków – postanowić, że schudnę 3 kg, potem następne 3 itd. Nie należy koncentrować się na dużym celu, bo łatwo zniechęcić się nie widząc oczekiwanych rezultatów. Jeżeli cele nie mogą być spełnione szkodzą motywacji.

Rygor, ale z umiarem

Dążąc do postanowionego sobie pułapu nie należy robić tego poprzez narzucanie sobie zbyt rygorystycznych reżimów, bo te w praktyce nie będą realizowane przez dłuższy czas. I bardzo łatwo wtedy zakończyć niepowodzeniem proces odchudzania.

Aby osiągnąć trwały efekt odchudzania, bardzo ważna jest zmiana niekorzystnego stylu życia i odżywiania. Znając swoje potrzeby i przyzwyczajenia, najlepiej wypracować sobie swój własny sposób na odchudzanie. Sposób najmniej uciążliwy, do którego będzie łatwiej się nam przyzwyczaić, a może nawet z czasem polubić. Powinien stać się sposobem już na życie, więc musi być przyjemny i powinien uwzględniać upodobania kulinarne i raczej modyfikować dotychczasowy sposób żywienia, niż czynić w nim zawrotne rewolucje. Trzeba ustalić rozsądne i realne zasady zawsze. Powrót do starych i niezdrowych nawyków żywieniowych zawsze będzie kończył się efektem jojo.

Waga – nasz przyjaciel, ale nie za często

Stosując dietę i ćwicząc oczekujemy rezultatów już po kilku dniach. Nic bardziej błędnego. Stajemy na wagę, a ona wskazuje tyle samo kilogramów lub nawet więcej niż przed odchudzaniem. I tu bardzo łatwo się zniechęcić i zrezygnować z dalszej drogi odchudzania.
Tempo utraty kilogramów zależy od wagi wyjściowej, rodzaju diety i ilości aktywności fizycznej. Najważniejsza zasada dotycząca pomiaru wagi mówi, że nie wolno się ważyć codziennie! Zaleca się kontrolę wagi nie częściej niż raz w tygodniu. Najlepiej robić to w danym dniu tygodnia np. we wtorek, rano, nago i po wizycie w toalecie. Wtedy waga jest najbardziej miarodajna.
Należy wziąć pod uwagę, iż u kobiety wyniki pomiarów mogą się zmieniać w zależności od dnia cyklu menstruacyjnego. Wtedy wyniki mogą być przekłamane w związku z zatrzymaniem wody w organizmie. Ważne, aby zdawać sobie z tego sprawę, bo brak wiedzy na ten temat może prowadzić pogorszenia samopoczucia i spadku motywacji.

Upadki zdarzają się każdemu

Jak w każdej życiowej sytuacji na pewno przyjdzie czas, w którym nie wszystko pójdzie zgodnie z planem, np. nie będzie nam się chciało pójść na basen, czy wystąpi napad objadania się. Wtedy częstą reakcją osób odchudzających się jest rezygnacja z odchudzania i zajadanie stresu związanego z niepowodzeniem bez względu na faktycznie odczuwany głód.

W przypadku takiego niepowodzenia najlepiej wytłumaczyć sobie, że jesteśmy tylko ludźmi i każdemu zdarzają się upadki na drodze do celu. Trzeba się podnieść i iść dalej przestrzegając założeń diety.

Dzienniki odchudzania

Podczas odchudzania, jak również, gdy osiągniemy już pożądane rezultaty warto korzystać z dzienników kalorii. Pozwalają one kontrolować ilość spożytych kalorii. Badania wykazały, że osoby odchudzające się potrafią oszukiwać siebie do tego stopnia, że zaniżają wartość spożytych kalorii nawet o 50-70%. Dokładne notowanie kalorii umożliwia większą kontrolę i zapobiega takim oszustwom. Prowadzenie dziennika ułatwia zarządzanie ilością spożytych kalorii. Dokładnie wiadomo ile już zjadło się i ile jeszcze można zjeść.
Podsumowując, jeżeli jesteś na diecie – ciesz się tym – zdrowy styl życia jest modny i ulegaj tej modzie. Jednocześnie pilnuj się, ponieważ pokusy i pułapki czyhają wszędzie. Nasza ludzka natura powoduje, że wpadamy w nie niezwykle chętnie.
Powodzenia!

(maja)

Skomentuj

1 Komentarz

  • Warto zrobić sobie zdjęcie przed pierwszym treningiem i przed rozpoczęciem diety i przyczepić je gdzieś koło lustra. Jeżeli często patrzymy w lustro żeby zobaczyć efekty treningu to ich nie zobaczymy bo się przyzwyczajamy do swojego wyglądu na bieżąco za to jeżeli będziemy mieć zdjęcie to mamy porównanie. U mnie na siłowni w Saturn Fitness na Bielanach ludzie robią sobie zdjęcia po treningu bo wtedy najlepiej się wygląda a potem można porównać z tymi gdy się nie trenowało oraz zrobić sobie kronikę tego jak się zmieniamy z treningu na trening :)