Dieta.pl
Dodano: 2016-12-02

Sprawdź, jak rozpoznać niedobory magnezu

Magnez to jeden z najważniejszych pierwiastków dla naszego organizmu. Należy on do mikroelementów, a jego dzienne zapotrzebowanie przekracza 100 mg. Pierwiastek ten odgrywa ważną rolę w kierowaniu impulsów nerwowych, a także odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie mięśni. Ponadto wzmacnia kości oraz odpowiada za ich prawidłową budowę i regenerację. Czym grozi niedobór magnezu i jakie są jego objawy?

Po czym poznać, że możemy mieć niedobór magnezu?

Niedobór magnezu objawia się na wiele sposobów. Trzeba pamiętać, że należy dbać o jego prawidłowy poziom w organizmie, ponieważ długotrwały niedobór powoduje zwiększenie ryzyka powstania chorób miażdżycowych, a nawet nowotworowych.

Do głównych objawów niedoboru zaliczamy: 

  • nerwowość;
  • problemy z zasypianiem;
  • skurcze mięśni;
  • drganie górnej lub dolnej powieki;
  • rozdrażnienie.

Niedobór magnezu raczej nie grozi osobom, które dbają o prawidłowe odżywianie. Natomiast pewna grupa osób jest w szczególności narażona na niedobory tego pierwiastka.

Kto może być narażony na niedobory magnezu:

  • osoby, które pracują umysłowo;
  • osoby narażone na długotrwały stres, który powoduje spadek poziomu magnezu w organizmie;
  • osoby, które pracują fizycznie lub uprawiają regularnie sport;
  • osoby stosujące restrykcyjne diety odchudzające.

niedobór magnezu i jego objawy

 

Dlaczego warto uzupełniać niedobory magnezu?

Magnez bierze udział w licznych procesach zachodzących w organizmie ludzkim. Przede wszystkim odpowiada za prawidłową przemianę tłuszczów, białek, węglowodanów, a także odpowiada za prawidłową pracę mięśni i układu nerwowego. Norma tego pierwiastka jest niezbędna do prawidłowego przekazywania energii do mózgu, niweluje rozdrażnienie, a także poprawia pamięć.

Bardzo ważną zaletą magnezu jest zabezpieczanie organizmu przed tworzeniem się kamieni umiejscowionych w nerkach. Wspiera leczenie astmy oraz innych chorób dróg oddechowych. Pierwiastek ten odgrywa również bardzo ważną rolę w prawidłowej budowie kości, zębów oraz zabezpiecza przed osteoporozą. Przy stosowaniu magnezu warto również pamiętać o odpowiedniej proporcji względem wapnia. Najlepsze działanie można osiągnąć poprzez spożywanie wapnia w ilości o połowę mniejszej niż magnezu. Pierwiastek ten jest również podawany dożylnie osobom po przebytym zawale, ponieważ chroni przed powstaniem skrzepów oraz arytmii.

Pozostałe właściwości magnezu:

  • chroni serce przed rozwojem chorobami;
  • wzmacnia naczynia krwionośne;
  • poprawia trawienie;
  • przyczynia się do odpowiedniej pracy tarczycy.

Naukowcy wykonali bardzo ciekawy eksperyment mający na celu zbadanie wpływu magnezu na organizm człowieka. W tym celu postanowiono przyjrzeć się bliżej mieszkańcom państw, w których występuje twarda woda o dużej zawartości magnezu. Za najważniejszy czynnik obrano sobie współczynnik śmiertelności w wyniku chorób związanych z układem sercowo-naczyniowym. Wyniki badań porównano z państwami, gdzie występuje woda o znacznie niższej zawartości magnezu. Wyniki były zaskakujące, ponieważ współczynnik zgonów był o wiele niższy. W konkluzji badań oświadczono, iż zwiększenie spożycia magnezu zmniejszyłoby śmiertelność o około 17 procent!

Czego unikać, a co jeść, gdy mamy niedobór magnezu?

Przy uzupełnianiu tego pierwiastka poprzez pożywienie musimy pamiętać, iż pewne czynniki ograniczają jego przyswajalność, a dokładnie powinniśmy unikać:

  • kwasu szczawiowego, który występuje w rabarbarze, szczawie, burakach, kawie;
  • kwasu fosforowego, który występuje w rybach;
  • Kwasu fitynowego, który występuje w warzywach strączkowych i zbożach.

Wchłanianie magnezu ogranicza również alkohol oraz środowisko zasadowe.

Naturalny magnez występuje w dużych ilościach w kakao, kaszy gryczanej, nasionach słonecznika, migdałach oraz gorzkiej czekoladzie.

Autor:
Artur Topolski (Specjalista Żywienia)

PODOBNE ARTYKUŁY

To pole jest wymagane Wciśnij ENTER, aby dodać komentarz
To pole jest wymagane