Zbliża się półrocze. Uczniów ostatnich klas podstawówek, gimnazjów i liceów czekają egzaminy. Jest jeszcze kilka tygodni, by poprawić wyniki, poznać techniki uczenia, podreperować pamięć. Dzięki naszemu cyklowi na pewno uda się wam dobrze wykorzystać ten czas. Dzisiaj część pierwsza: 4 podstawowe metody nauki.
Istnieje wiele teorii dotyczących skutecznych metod nauki. Jedna z nich uwzględnia zależność przyswajania wiedzy od naszego sposobu postrzegania świata.
Każdy z nas ma charakterystyczne dla siebie "superłącze edukacyjne" - czyli indywidualny system, dzięki któremu przyswajamy, zapamiętujemy i przechowujemy wszelkie informacje. Warto je poznać, bo to znacznie ułatwia skuteczne uczenie się, czytanie, przygotowywanie do klasówek i egzaminów.
Dlatego, gdy twoje dziecko skarży się, że nie jest w stanie nauczyć się zadanej lekcji, nigdy nie zapamiętuje trudnych dat, regułek itd., nie obwiniaj go o lenistwo i złą wolę, lecz przyjrzyj się, jak zabiera się do nauki i wykorzystuje czas przeznaczony na odrabianie zadań. Możliwości umysłu są wielkie pod warunkiem, że umie się je właściwie wykorzystać. Co zrobić, żeby nauka przynosiła efekty, jakich oczekujecie? Są na to proste sposoby. Trzeba je tylko poznać i zastosować w praktyce.
Cztery typy
Każdy człowiek uczy się w odmienny sposób. Są cztery główne sposoby uczenia się: wzrokowy, słuchowy, dotykowy i kinestetyczny, lub inaczej mówiąc ruchowy. Wzrokowcy najszybciej przyswajają wiedzę, czytając lub oglądając materiał graficzny, słuchowcy - słuchając i rozmawiając, dotykowcy - dotykając przedmiotów, przeżywając materiał emocjonalnie, kinestetycy zaś poruszając się. Obserwuj dziecko podczas codziennych zajęć, jak się zachowuje gdy widzi coś po raz pierwszy, poznaje nową osobę, słucha ciekawej historii itp. Zwróć uwagę, czy czy przy poznawaniu kieruje się głównie wzrokiem, słuchem czy może dotykiem. Możesz też posłużyć się przygotowanym przez nas testem - podsuń go dziecku do rozwiązania, a dowiesz się, jaki typ uczenia najbardziej mu odpowiada.
Test (do rozwiązania przez dziecko):
1. Gdy spotykasz obcą osobę, przede wszystkim zwracasz uwagę na:
a. jej wygląd i ubranie
b. głos i sposób mówienia
c. czy budzi twoją sympatię
d. sposób jej zachowania i poruszania się
2. Najciekawsze wydają ci się te lekcje, podczas których:
a. nauczyciel daje coś do czytania, pokazuje ilustracje, wykresy, a nie każe ci brać udziału w dyskusji
b. wygłasza wykład, pozwala uczniom przedyskutować temat, nie wymaga robienia notatek ani czytania
c. nauczyciel pozwala robić notatki, rysunki, dotykać eksponatów
d. można robić projekty, grać w gry, odgrywać scenki i role
3. W czasie wolnym od zajęć najchętniej:
a. czytasz komiksy, przeglądasz czasopisma
b. słuchasz muzyki, radia
c. piszesz, rysujesz, malujesz, majsterkujesz,
d. uprawiasz sport, jeździsz na rowerze, spacerujesz
4. Gdy z kimś rozmawiasz, to najczęściej kierujesz wzrok:
a. na twarz rozmówcy; lubisz też, gdy ta osoba patrzy na ciebie
b. przez chwilę spoglądasz na rozmówcę, a potem odwracasz głowę, zerkając na prawo i lewo
c. spoglądasz na rozmówcę, by sprawdzić jaki ma wyraz twarzy, a potem wbijasz wzrok w podłogę lub patrzysz w bok
d. patrzysz głównie w dół lub w bok, ale każdy nieoczekiwany ruch przyciąga twoją uwagę
5. Najbardziej niepokoi cię:
a. miejsce, w którym panuje bałagan
b. miejsce, w którym panuje absolutna cisza
c. miejsce, które wydaje ci się nieprzytulne
d. miejsce ciasne, w którym brakuje przestrzeni na ruch
6. Z ostatniej wycieczki najlepiej zapamiętałeś:
a. wygląd miejsc i przedmiotów
b. dźwięki, dialogi i rozmowy
c. uczucia związane z miejscami, własne samopoczucie
d. zmęczenie, przeszkody, które trzeba było pokonać
Odpowiedzi:
Większość A: Wzrokowiec
- Najwięcej bodźców trafia do ciebie za pośrednictwem wzroku.
- Myśląc, najczęściej spoglądasz ku górze.
- Gdy kogoś słuchasz, musisz patrzeć na mówcę.
- Opisując przedmiot, nigdy nie pomijasz takich cech, jak kolor, kształt.
- Spotykając nieznajomą osobę, zwracasz uwagę na jej twarz, ubranie.
- Przywiązujesz wagę do wyglądu otoczenia.
Większość B: Słuchowiec
- Nie znosisz ciszy.
- Dźwięki, które ci nie odpowiadają, denerwują cię i rozpraszają.
- Spotykając nieznajomą osobę, zwracasz uwagę na tembr jej głosu, sposób mówienia, gdy się przedstawi, bez problemu zapamiętujesz jej nazwisko.
- Nie musisz patrzeć na osobę, która do ciebie mówi.
- Masz dobry słuch muzyczny.
Większość C: Dotykowiec
- Szybko wychwytujesz nastrój osoby, z którą rozmawiasz, zwracasz uwagę na jej wyraz
twarzy, gesty, sposób poruszania się.
- Najchętniej słuchasz ze spuszczonym lub odwróconym wzrokiem.
- Spotykając nieznajomą osobę, zwracasz uwagę na to, jak czujesz się w jej towarzystwie.
- Potrafisz świetnie opisać własne emocje.
Większość D: Kinestetyk
- Jesteś niezwykle ruchliwy, wszelki ruch przyciąga twoją uwagę, ale może cię też rozpraszać.
- Potrzebujesz miejsca, by się poruszać, źle czujesz się w ciasnych pomieszczeniach.
- Spotykając nieznajomą osobę, zwracasz uwagę, jak się zachowuje, co robi.
- Najchętniej słuchasz i myślisz ze spuszczonym wzrokiem.
- Chętnie gestykulujesz.
O tym jak dobrać skuteczną metodę nauki do każdego z opisanych typów uczenia się - przeczytacie w jutrzejszej, drugiej części naszego cyklu; "Jak się uczyć".
Zakładki