Sklep
Dodano: 2015-10-23

Posiłek, jak kontrolować jego ilość? Ocena: 0/5 Ilość głosów: 0

Jednym z głównych czynników decydujących o utrzymaniu naszej masy ciała bądź jej straceniu jest kontrola tego, jakie porcje lądują na talerzu. Nasze talerze rosną z roku na rok. Jedzenie, dla niektórych ludzi staje się narkotykiem, stają się od niego zależni i łakną go coraz więcej.

 

Duże porcje gwarantują smak?

Średnio jemy 3 razy więcej niż jest to wskazane, jeśli chodzi o dania główne, a nasze przekąski są 2 razy większe niż powinny. Porcją nazywamy ilość jedzenia, która zdecydujemy się skonsumować naraz.

Jedz wysoką jakość - nie ilość!

Unikaj fast foodów i wybieraj pokarmy bogate w błonnik takie jak świeże owoce, warzywa, płatki pełnoziarniste, makarony i ryże. Dzięki tym obfitującym w błonnik produktom dłużej będziesz czuć się pełny i usatysfakcjonowany z posiłku. Fast food pozbawiony jest wartości odżywczych – tym samym twój organizm łaknie go znacznie większe ilości, bo w dalszym ciągu odczuwa niedobór niezbędnych mu do pracy elementów pokarmowych. Zamień słodkie napoje na wodę mineralną, jeśli nudzi cię smak zwykłej wody, możesz dodać do niej sok ze świeżo wyciśniętej cytryny, pomarańczy, imbir bądź miętę. Nie podjadaj słonych przekąsek jak chipsy, krakersy, paluszki - zamień je na zdrowe orzechy, bakalie bądź suszone owoce jak jabłka, śliwki czy banany.

Nie zjadaj wszystkiego z talerza!

Niektórzy ludzie zjedzą wszystko, co zostanie im podane - bez względu na to, ile jedzenia się przed nimi znajdzie. To zły nawyk, jeśli zależy nam na utrzymaniu prawidłowej masy ciała i zdrowiu.

ważne jest, by kontrolować porcje jedzenia

Używaj mniejszych talerzy!

Psychologowie uważają, iż im większy nasz talerz – tym więcej jedzenia się na nim znajdzie. Tak samo sytuacja się ma do misek i szklanek. Używanie mniejszych naczyń sprawia, że jemy mniej. Natomiast użycie mniejszych łyżeczek przyczynia się do tego, że jemy wolniej – a co za tym idzie, pokarm jest lepiej przeżuty i szybciej trafia do naszego mózgu informacja o tym, że jesteśmy syci.

Skup się na jedzeniu!

Nie zajmuj się wszystkim dookoła podczas jedzenia posiłku. Oglądanie w tym czasie telewizji lub pracowanie przy komputerze sprawia, że często się przejadamy.

Jedz regularnie! Porcje będą mniejsze

Jedzenie regularnych posiłków w ciągu dnia ( najlepiej ok. 5 – czyli 3 głównych i 2 przekąsek) sprawia, że nasz metabolizm pracuje na najwyższych obrotach. Jeśli czekasz na posiłek do momentu, gdy stajesz się bardzo głodny – zwiększają się szansę na to, że zwiększysz porcję pokarmu i zjesz dużo więcej.

Pij wodę!

Woda nawadnia nasz organizm i sprawia, że czujemy się syci. Badania wykazały, że niedobór pierwiastków śladowych znajdujących się w wodzie może dawać takie same symptomy jak głód pokarmowy. Zanim więc sięgniesz po kolejnego snickersa – napij się wody.

Nie jedz bezpośrednio z opakowań!

Nie konsumuj jedzenia z dużych opakowań – szczególnie jeśli chodzi o przekąski. Porcję, którą masz zamiar zjeść, przełóż do osobnego naczynia, resztę zaś odłóż na półkę. Dzięki temu będziesz dokładnie wiedział, ile zjadłeś.

Dziel się jedzeniem, traktuj je jako przyjemność (nie rekompensatę braku jej w innej sferze!), a nie obowiązek!

"Śniadanie zjedz sam. Obiadem się podziel. Kolację oddaj (ale tylko jeśli jest ona na krócej niż 3 godziny przed snem ;))."

Autor: Joanna Jamróz

To pole jest wymagane Wciśnij ENTER, aby dodać komentarz
To pole jest wymagane