Taniec orientalny i jego magia
Co prawda mówi się, że prawdziwy magik nie zdradza swoich sztuczek. Jednak bez tego nie zdajemy sobie sprawy, jak bardzo pewne czynności wykonywane dopiero osobiście mogą wzbudzić w nas zaintrygowanie i zachwyt. Ile dają radości, a nawet dumy.
Taniec orientalny – co jest najważniejsze dla tancerki?
- woale (welony) - rekwizyt wywodzący się z klasycznego tańca egipskiego, upowszechniony przez tancerki amerykańskie i europejskie; woal może mieć kształt prostokąta lub półkola; do tańca wykorzystuje się najczęściej jeden lub dwa woale, choć zdarzają się tancerki czerpiące z legendy o tańcu siedmiu zasłon wykonywanym przez biblijną Salome,
- skrzydła Isis - jeden z najbardziej efektownych rekwizytów; stworzone i przyswojone stosunkowo niedawno,
- fanveil, fan veil, wachlarzo-woal - połączenie wachlarza i jedwabnego woalu,
- veil poi - połączenie stosowanych przez tancerzy ognia poi, czyli ciężarków na sznurku lub łańcuszku, z jedwabnym woalem,
- saggaty (zillsy) - tamburyn,
- laska (assaya) - wykonana zazwyczaj z bambusa, zagięta półokrągło na końcu, często z bogatymi ozdobami, używana w dwojaki sposób - w niektórych tradycyjnych tańcach folklorystycznych (np. w saidi lub beledi raqs assaya), a także w choreografiach bazujących na balansach,
- świecznik (shamadan),
- taca, używana do balansu na głowie, najczęściej na tacy stawia się zapalone świeczki dla zwiększenia widowiskowości tańca,
- dzban - rekwizyt charakterystyczny dla tańców folklorystycznych: fellahi i nubijskiego,
- talerz - rekwizyt wykorzystywany w tańcu nubijskim,
- chusteczki - wykorzystywane w tańcu syryjskim i andaluzyjskim,
- darbuka wachlarz - zaczerpnięty z flamenco,
- miecz lub szabla - rekwizyt głównie do balansowania, m.in. na głowie, biodrach, brzuchu, ramieniu, dokładnie wyważone i częściowo stępione,
- lampiony lub świeczki.
Komentarze