Dodano: 2015-07-17

Dieta śródziemnomorska – zasady diety + przykładowy jadłospis Ocena: 2.8/5 Ilość głosów: 8

Dieta środziemnomorska jest to tzw. dieta naturalna. Nie jest to właściwie dieta odchudzająca, ale sposób odżywiania na całe życie. Charakterystyczną cechą jest ograniczenie spożycia mięsa oraz innych białek zwierzęcych i odżywianie się przede wszystkim produktami pochodzenia roślinnego: owocami, warzywami i nasionami zbóż.

Dieta śródziemnomorska

Dieta śródziemnomorska jest popularna w południowej Francji, we Włoszech i Hiszpanii. Położenie geograficzne tych krajów oraz ciepły i wilgotny klimat wpłynęły na nawyki żywieniowe ich mieszkańców. Dieta śródziemnomorska bazuje na dużych ilościach warzyw i owoców, pełnoziarnistym pieczywie, kaszach i makaronach. Ważne miejsce zajmują w niej ryby i owoce morza. Stosunkowo niewiele je się mięsa, zwłaszcza czerwonego (wołowina, baranina). Potrawy są często przyprawiane dużą ilością czosnku i cebuli, znanych ze swoich właściwości przeciwbakteryjnych i obniżających ciśnienie krwi.

Dieta śródziemnomorska jest dla każdego, jednak szczególnie poleca się ją osobom ze skłonnością do nadciśnienia i z podwyższonym poziomem cholesterolu. Wydawać by się mogło, że dieta śródziemnomorska, ze względu na dużą zawartość węglowodanów (np. makaronu), nie pozwala schudnąć. Nie jest to jednak prawda. Makaron z warzywami, a nawet chudą rybą czy drobiem nie tuczy. Tuczące są tak naprawdę tłuste sosy, którymi polewa się makaron. Jednak żeby schudnąć, stosując tę dietę, trzeba przestrzegać kilku zasad. Najlepiej nie zjadać dziennie więcej niż 40 g tłuszczu i nie przekraczać 1200 kcal. Wówczas można stracić do 4 kg w ciągu miesiąca.

Co jeść, a czego unikać?

Jemy:

  • Ryby: zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe.
  • Owoce i warzywa: zawierają błonnik, sole mineralne, witaminy i dużo wody.
  • Rośliny strączkowe, ryż, makaron: źródło białka, błonnika, soli mineralnych. Są jednak dość kaloryczne, dlatego nie należy jeść ich zbyt często i zawsze spożywać z dodatkiem warzyw.
  • Ciemne pieczywo: zawiera dużo błonnika i minerałów.
  • Orzechy, suszone owoce: charakteryzują się dużą zawartością witamin i minerałów, jednak nie należy jeść ich zbyt dużo ze względu na wysoką kaloryczność.
  • Wino wytrawne: obniża poziom „złego” cholesterolu, pomaga utrzymać odpowiedni poziom „dobrego”. Nie wolno jednak spożywać więcej niż jedną szklankę do głównego posiłku.

Unikamy:

  • Mięsa: czerwonego, białego tłustego (np. skóra z kurczaka), tłustych wędlin.
  • Białego pieczywa i słodyczy: są bardzo kaloryczne, a ich wartość odżywcza jest niewielka.

Dieta śródziemnomorska – zasady

  • Unikać smażenia w wysokich temperaturach i nie używać powtórnie tej samej oliwy.
  • Spożycie wędlin, nawet chudych, pełnego mleka i tłustych serów ograniczyć do minimum.
  • Pić dużo niegazowanej wody mineralnej.
  • Unikać stresów.

dieta śródziemnomorska

Dieta śródziemnomorska – jadłospis

To pole jest wymagane Wciśnij ENTER, aby dodać komentarz
To pole jest wymagane

Margaryne to sobie można wsadzić, to jeden z największych syfów, nie sugeruj tego ludziom, idź się dokształcić,

OdpowiedzAnuluj dodanie odpowiedzi

to prawda!!!!!!

Margaryna (półsyntetyczny produkt z oleju), parówki (drobno mielone właściwie odpady pochodzenia zwierzęcego), pasztet (to samo co parówka, tylko więcej tłuszczu)
Co ta trucizna ma wspólnego z dietą śródziemnomorską??

OdpowiedzAnuluj dodanie odpowiedzi

A a gdzie te potrawy srodziemnomorskie?

OdpowiedzAnuluj dodanie odpowiedzi

Co to za dieta parówki, margaryna pasztet ja pikole dopiero bym przytyła!!!ludzie ja moge lepszą diete ułożyć!!!

OdpowiedzAnuluj dodanie odpowiedzi

komentarze mnie uświadomiły hehe ale syf margaryna i paruwa

OdpowiedzAnuluj dodanie odpowiedzi

Ten jadłospis nie m nic wspólnego z dietą śródziemnomorską!!! Margaryna, parówki , serek homo? OMG

OdpowiedzAnuluj dodanie odpowiedzi

1200 kalorii? To chyba żart!

OdpowiedzAnuluj dodanie odpowiedzi

dokładnie, 1600 to jest i tak mało dla osób aktywnych zawodowo, a powinno być jako minimum dla kobiet, nie mówiąc o mężczyznach, którzy zazwyczaj potrzebują jeszcze więcej, nawet ponad 2000, 2400 kcal...

No to sobie obliczaj, tak proporcję w jadłospisie żeby było to minimum 1600 kalorii na dzień. W czym problem?

1200 kalorii? To chyba żart!

OdpowiedzAnuluj dodanie odpowiedzi

Chuj

OdpowiedzAnuluj dodanie odpowiedzi

W zasadach diety piszecie że należy unikać wędlin a potem każdego dnia dajecie w przepisach wędliny... Nic nie trzyma się kupy. Miało być dużo ryb a zamiast tego codziennie mięso po 2 razy... Już nie wspominając o proponowaniu margaryny :/

OdpowiedzAnuluj dodanie odpowiedzi

I ja mam po tym iść do roboty? 2 kromki? Po tygodniu z głodu zdechne...

OdpowiedzAnuluj dodanie odpowiedzi

Fajnie jest tak się odżywiać. Jadłospis na 7 dni jest ok. Tylko...... nie stać mnie, a mam taką dietę zaleconą przez lekarza, ehhhhhhh :/

OdpowiedzAnuluj dodanie odpowiedzi

Interesujący artykuł. Warto także wspomnieć o profilaktycznym wpływie diety śródziemnomorskiej na wiele schorzeń. Można o tym poczytać tutaj: https://kowalskimaciej.pl/dieta-srodziemnomorska-zasady-zalety-jadlospis - bardzo wyczerpująco opisany temat

OdpowiedzAnuluj dodanie odpowiedzi