Dodano: 2017-10-11

Woda z cytryną – sprawdź, dlaczego warto ją pić Ocena: 3.1/5 Ilość głosów: 10

Cytryna w połączeniu z wodą to mieszanka idealna! Szczególnie pita rano na czczo. Każdy, kto skarży się na brak energii, obniżoną odporność, bóle głowy, szarą skórę, problemy trawienne bądź walczy z nadmiarem kilogramów, powinien pić szklankę takiej mikstury codziennie rano po przebudzeniu. Już po 2 tygodniach zauważycie efekty. Z czego wynika jej fenomen? Na co jeszcze wpływa woda z cytryną?

Woda z cytryną – właściwości 

Przy opisywaniu właściwości napoju składającego się z wody i soku z cytryny warto omówić każdy ze składników razem i osobno. Człowiek w największym procencie składa się z wody, z wiekiem niestety proporcje się pogarszają, co oznacza, że odpowiednia podaż płynów jest niezmiernie ważna dla zachowania witalności przez długi czas. Woda jest niezbędna do zachowania homeostazy płynów ustrojowych oraz prowadzenia wszystkich reakcji w organizmie. Nawet niewielkie odwodnienie sygnalizowane jest bólami głowy. Nie powinniśmy czekać na uczucie pragnienia, tylko sięgać po wodę regularnie w ciągu dnia.

Zarówno woda, jak i cytryna charakteryzują się właściwościami oczyszczającymi organizm. Woda z cytryną rano wspomoże usuwanie toksyn nagromadzonych przez noc oraz wspomoże pracę przewodu pokarmowego. Dzięki zawartości elektrolitów pobudzi organizm do działania. Oba składniki pozwalają także zachować zasadowe pH płynów wewnątrzustrojowych, ponieważ posiadają właściwości odkwaszające. Mimo że cytryna jest kwaśna, ma działanie odmienne.

Cytryna zawiera mało kalorii i dużo cennych biologicznie składników, tj. witaminę C, B1, B6, A, potas, sód, wapń, magnez, żelazo, terpeny, flawony oraz polifenole (resweratrol, hesperydynę, rutynę, kwercetynę). Składniki mineralne należące do elektrolitów odpowiadają za nawodnienie całego organizmu. Jak to się dzieje? Elektrolity są swoistymi nośnikami wody i odpowiednio dostarczają lub zabierają wodę z każdej komórki w ciele.

Woda z cytryną jest idealna na odchudzanie

Działanie prozdrowotne wody z cytryną

To tylko 250 ml cytrynowego napoju, a ile plusów! Oto główne czynniki decydujące o jego dobroczynnym wpływie na ludzki organizm.

  • Wspomaga trawienie: sok z cytryny oddziałuje na wydzielanie żółci – to powoduje szybsze emulgowanie i trawienie tłuszczy. Woda wspomaga przemieszczanie się pożywienia w jelitach.
  • Uzupełnia elektrolity, pobudza metabolizm, zapewnia energię oraz wspomaga koncentrację.
  • Woda z witaminą C jest mieszanką idealną dla utrzymania zdrowej skóry. Uczestnicząc w syntezie kolagenu, pośrednio wpływa na elastyczność i jędrność skóry. Nawodnienie przeciwdziała szarości i suchości naskórka.
  • Woda dla osób otyłych jest bezcenna. Pomaga w hamowaniu apetytu, ponieważ powoduje uczucie sytości. Uczestniczy również w przesuwaniu treści pokarmowej w przewodzie pokarmowym oraz formowaniu mas kałowych. Dzięki temu przeciwdziała różnego rodzaju dolegliwościom trawiennym.
  • Kwas askorbinowy zapewnia ochronę przed infekcjami, sprawdza się w okresie nadmiernego narażenia na infekcje.
  • Witamina C oraz flawonoidy o działaniu przeciwutleniającym chronią białka komórek naszego organizmu oraz materiał genetyczny DNA przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, które wywołują stres oksydacyjny, w związku z czym wpływają na regulację ciśnienia krwi oraz wzrost wrażliwości tkanek na insulinę. Nadciśnienie zwalcza potas, który uczestniczy w rozszerzaniu naczyń krwionośnych i obniżaniu ciśnienia.
 

W przypadku poniższych schorzeń wskazane wydaje się stosowanie soku z cytryny rozpuszczonego w wodzie:

  • dny moczanowej,
  • osteoporozy,
  • kamieni nerkowych,
  • anemii,
  • przy chorobach wątroby
  • przy niektórych dolegliwościach nerek.

Kwas cytrynowy przeciwdziała wiązaniu się wapnia i tworzeniu nierozpuszczalnych złogów w nerkach. Estry tego kwasu wspomagają rozpuszczanie kamieni i zapobiegają powstawaniu nowych.

Woda z cytryną jest najlepszym napojem wspomagającym przyswajanie żelaza w przewodzie pokarmowym. Dzięki temu możemy pomijać suplementy z żelazem. Badania naukowe potwierdzają wpływ bioflawonoidu hesperydyny na ochronę komórek wątroby. Uczestniczą np. w prewencji niealkoholowego stłuszczenia wątroby.

Woda z cytryną – skutki uboczne

Nie jest ich wiele, jednak wymienić możemy kilka przykładów, które przemawiają za umiarkowanym spożyciem wody z cytryną lub sokiem z cytryny. Nadmierna ilość cytryny lub duże ilości wody z sokiem cytryny wpływają na organizm niekorzystnie.

Po pierwsze szkliwo jest wrażliwe na kwaśne napoje, które wpływają na osłabienie osłony na zębach. Nadmierna ekspozycja wywołuje erozję, nadwrażliwość na ciepło i zimno oraz naraża na rozwój próchnicy. Zaleca się, by kwaśne napoje pić przez słomkę, oraz nie myć zębów w krótkim czasie od ich picia. Jak to się ma do naszej szklanki wody z cytryną rano? Sok z cytryny lub sama cytryna ma być dodatkiem, a nie głównym składnikiem, a zęby możecie umyć tuż przed samym wyjściem z domu.

Nie zaleca się picia tego typu napojów osobom cierpiącym na zgagę, która wynika z cofania się kwasów żołądkowych przez nieszczelny zwieracz przełyku do jego światła. Objawia się to pieczeniem i paleniem w gardle. Także osoby z problemami żołądkowo-jelitowymi powinny sprawdzić, czy poranny oczyszczający napój nie wpływa na nie negatywnie.

Woda nawadnia, dodatek soku z cytryny zawierający m.in. elektrolity również, razem wydają się płynem idealnym. Jednak nadmiar cytryny zawierającej witaminę C wpływa silnie moczopędnie ze względu za swoje diuretyczne działanie. Dlatego poranna szklanka wody z cytryną jest jak najbardziej wskazana, ale picie wody z sokiem z cytryny przez cały dzień nie jest najlepszym rozwiązaniem.

Sposób przygotowania wody z cytryną

Wiemy już, na co wpływa woda z cytryną, w jakich przypadkach nie zaleca się jej pić. Ale jak przygotować mieszankę wody z cytryną?

Można użyć zimnej bądź letniej wody, najważniejsze, aby nie zalewać soku z cytryny wrzątkiem, gdyż spowoduje to utratę większości cennych składników odżywczych w niej zawartych. Powiedzmy, że sok z połówki cytryny będzie idealną dawką terapeutyczną. Pokrywa już 25% dziennego zapotrzebowania na kwas askorbinowy. Bardzo ważne jest umycie skórki cytryny i jej sparzenie przed użyciem. Cytrusy (w tym cytryna) przebywają długą drogę, zanim trafią do naszych domów, w związku z czym producenci pryskają je środkami przedłużającymi ich trwałość.

Poleca się także dodatki w postaci miodu, mięty, cynamonu oraz imbiru. Wszystko zależy od naszych preferencji smakowych i celu, jaki ma zostać osiągnięty. Cynamon polecany jest np. osobom cierpiącym na cukrzycę, mięta idealnie sprawdza się w upalne dni, przynosząc ochłodę. Imbir oraz miód, dodane do ciepłej wody, staną się składnikami naszego ulubionego napoju podczas choroby.

Teraz każdy już wie, jak wygląda recepta na idealne rozpoczęcie dnia. Nie ulegajmy rutynie i lenistwu! Jeśli ktoś woli, może już wieczorem przygotować wodę z cytryną – „uzdrawiającą miksturę”. Rano nie traćmy czasu ani snu. Miejmy szklankę wody z cytryną na stoliku nocnym i po prostu ją wypijmy. Czy nie jest to prosty, a zarazem najtańszy sposób na dostarczenie organizmowi porannej dawki energii?

mgr Dominika Jurkowska
Dietetyk, trener personalny

Bibliografia
Majewska M., Czeczot H., Flawonoidy w profilaktyce i terapii, „Terapia i leki” 2009, 65(5), 369–377.
Krzysik M., Biernat J., Grajeta H., Wpływ wybranych składników odżywczych pożywienia na funkcjonowanie układu odpornościowego Cz. II. Immunomodulacyjne działanie witamin i pierwiastków śladowych na organizm człowieka, „Advances in Clinical and Experimental Medicine” 2007, 16(1), 123–133.
Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja, pod red. Jarosza M., Warszawa 2012.
Woda w żywieniu i jej źródła, pod red. Brzozowska A., Gawęcki J., Poznań 2008.

To pole jest wymagane Wciśnij ENTER, aby dodać komentarz
To pole jest wymagane

Dziękuję za informację,rozpoczynam kurację.

OdpowiedzAnuluj dodanie odpowiedzi

Bardzo lubię pić wodę z cytryna

OdpowiedzAnuluj dodanie odpowiedzi

A czy mogę pić 3 szklanki dziennie wody z cytryną?

OdpowiedzAnuluj dodanie odpowiedzi