Dodano: 2015-12-31

Kawa – lepsza rozpuszczalna czy mielona? Ocena: 1.8/5 Ilość głosów: 8

Kawa to bez wątpliwości jeden z najpopularniejszych napojów i jednocześnie jedna z najpowszechniejszych używek na świecie, główne źródło pobudzającej kofeiny.

 

Kawa – dla wielu to napój życia

Większość z nas nie wyobraża sobie poranka bez filiżanki czy kubka kawy i sięga po nią zaraz po przebudzeniu. Pijemy ją, gdy chcemy być bardziej pobudzeni, rześcy, gdy mamy przed sobą ciężki dzień lub dużo pracy czy nauki. Delektujemy się kawą podczas odwiedzin u znajomych, rodziny, idealnie komponuje się z ciasteczkami czy innymi słodkościami. Wiele z nas nawet nie zdaje sobie sprawy, że picie kawy to już nieodłączny rytuał każdego dnia. Kawa to napój sporządzony z palonych, a następnie zmielonych lub poddawanych instantyzacji ziaren kakaowca. Istnieją dwa gatunki kawy spożywczej: robusta i arabica. Uprawiana jest głównie w strefie tropikalnej. Na rynku jest mnóstwo firm importujących kawę. Możemy wybrać mieloną, tradycyjnie zaparzaną, mieloną i zaparzaną ciśnieniowo w ekspresie lub rozpuszczalną.

kawa jest często demonizowana

Którą kawą warto się zainteresować?

Czy ma to jakieś znaczenie dla zdrowia? Istnieje przekonanie, że bardziej niezdrowa jest kawa rozpuszczalna. Jednak nic bardziej mylnego. Najbardziej niezdrowa jest kawa naturalna. Zaparzana tradycyjnie po turecku lub po polsku - w dużej szklance wypełnionej w 1/4 fusami. W ten sposób powstaje zawiesina, a nie napój, co zdecydowanie bardziej podrażnia ściany żołądka. Poza tym tak zaparzana kawa zawiera dużą ilość tłuszczów podrażniających wątrobę i podwyższających poziom cholesterolu. Istotny jest także paradoksalny fakt, iż im dłużej zmielone ziarna mają kontakt z wodą, tym bardziej poziom kofeiny maleje – nawet o połowę. Kawa rozpuszczalna zawiera również mniej tanin niż kawa mielona. Dużym udogodnieniem jest także łatwy i szybki sposób przygotowania kawy rozpuszczalnej. Trzeba jednak pamiętać, że każdy rodzaj kawy spożywanej w dużych ilościach wpływa negatywnie na nasze zdrowie. Spora dawka kofeiny może wywoływać uczucie nerwowości, niepokoju i rozdrażnienia. Duża ilość kawy w codziennej diecie może również zwiększać prawdopodobieństwo niektórych chorób serca. Wypłukuje także wapń i magnez z organizmu.

Zalecane spożycie kawy w ciągu dnia to cztery filiżanki, czyli ok. 500 mg kofeiny. Wówczas działa pozytywnie na organizm człowieka. Przyśpiesza metabolizm, ułatwia koncentracje, poprawia pamięć krótkotrwałą. Kofeina staje się trująca powyżej 1000 mg. Nie każda kawa ma jednak tę samą ilość kofeiny. Badania dowiodły, że kawa rozpuszczalna zawiera więcej kofeiny niż mielona. Zatem najbardziej pobudzająca i tym samym najzdrowsza okazuje się kawa zaparzana poprzez ekspres ciśnieniowy lub rozpuszczalna.

Agata Magnuszewska

To pole jest wymagane Wciśnij ENTER, aby dodać komentarz
To pole jest wymagane

kto kawe pije ten dlugo zyje ......

OdpowiedzAnuluj dodanie odpowiedzi

"poważny" artykuł który ma pomóc zdobyć wiedzę i orientację, ma w swojej treści takie zdanie: "Kawa to napój sporządzony z palonych, a następnie zmielonych lub poddawanych instantyzacji ziaren kakaowca" - KAKAOWCA !!!!

OdpowiedzAnuluj dodanie odpowiedzi

"Wypłukuje także wapń i magnez z organizmu." - bzdura. Istnieją badania które pokazują, że kawa jest jednym z głównych dostawców magnezu.
Skoro nie mamy na jakiś temat pojęcia to może lepiej innych ludzi nie wprowadzać w błąd?

OdpowiedzAnuluj dodanie odpowiedzi

Wypłukuje magnez i POTAS!.